پروردگار می فرماید :یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ یعنی اى کسانى که ایمان آورده‌اید، اگر خدا را یارى کنید، شما را یارى خواهد کرد و پایدارى خواهد بخشید.پس یاری همنوع همان یاری خداست؛«یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»  یعنی دست خدا با جماعت است ؛ باجماعت می توان قدرت انجام کار تیمی را حسّ کرد؛بشرطی که همه یکی شوند  ووحدت نظرداشته باشند یک وروح جمعی شده باشند مثل سیمرغ که درواقع سی مرغ یک مرغ شده است . روح جمعی که به تعاونی هم ترجمه شده است یعنی کسی خودش را نبیند وکمک به دیگری را ببیند . تعاونی یعنی چند نفر باهم عون می کنند (عون یعنی کمک بی دریغ) تا کاری را به سرانجام برسانند.برای این که بدانیم روح جمعی چه کاری انجام میدهد اولاً به سراغ فیزیک کوانتوم می رویم در فیزیک کوانتوم تمام ذرات به یکدیگر متصل هستند و در کنار یکدیگر، یک شبکه یکپارچه را تشکیل می دهند ثانیاً در این علم، مغز را بررسی نموده و متوجه شده اند که از هر مغز یونی ساطع می گردد که این یون ها با یکدیگر این شبکه را تشکیل می دهند. ثالثاً اگر در روح جمعی یک نفر مایل به انجام کاری باشد این مایل بودن در جمع منتشر می گردد. برای مثال اگر یک نفر مایل به درک خداوند باشد در سایر افراد نسبت به خواست خودشان، آن خواست یا میل متبلور می گردد و افراد دیگر نیز تمایل به انجام آن کار را پیدا خواهند کرد. در نتیجه روح جمعی را نباید سبک شمرد زیرا روح جمعی علاوه بر اینک افراد را به هم متصل می نمایاند افراد را به خدا نیز وصل می کند و دست خدا را از آستین آنها بیرون می آورد.

تهیه کننده: بیتا سمیعی
«یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة»  یعنی من با جماعت هستم جماعت به معنایی مختلف از جمله قدرت کار تیمی است که به تعاونی هم ترجمه شده است . تعاونی یعنی چند نفر باهم عون (کمک) می کنند. بنابراین در این موارد از جمله: تعاونی ، قدرت کار تیمی، امت، ملت، روح جمعی مستتر است .

برای این که بدانیم روح جمعی چه کاری انجام میدهد اولاً به سراغ فیزیک کوانتوم می رویم در فیزیک کوانتوم تمام ذرات به یکدیگر متصل هستند و در کنار یکدیگر، یک شبکه یکپارچه را تشکیل می دهند ثانیاً در این علم، مغز را بررسی نموده و متوجه شده اند که از هر مغز یونی ساطع می گردد که این یون ها با یکدیگر این شبکه را تشکیل می دهند. ثالثاً اگر در روح جمعی یک نفر مایل به انجام کاری باشد این مایل بودن در جمع منتشر می گردد. برای مثال اگر یک نفر مایل به درک خداوند باشد در سایر افراد نسبت به خواست خودشان، آن خواست یا میل متبلور می گردد و افراد دیگر نیز تمایل به انجام آن کار را پیدا خواهند کرد. در نتیجه روح جمعی را نباید سبک شمرد زیرا روح جمعی علاوه بر اینک افراد را به هم متصل می نمایاند افراد را به خدا نیز وصل می کند و دست خدا را از آستین آنها بیرون می آورد.