کلیدطلائی الفقرفخری

تهیه کننده: پریسا اصفهانی
الفقر فخری

مطلب را با نکته ای آغاز می کنم که اگر روزی 15 دقیقه در آن تفکر و تدبر نمایید وصال با حق صورت می‌گیرد، انهم عمل به فرمایش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه، قولو لا اله الا الله تفلحوا، می باشد . ََفلَحَ به معنی کاشتن و تفلحون به معنی کسی که عمل می کارد .بالاترین عملی که ما بکاریم چه می باشد؟ عمل صالح، باقیات و صالحات، ذکر دو بار در روز، نماز اول وقت، قرآن هر روز، یاد لحظه ای خداوند و خدمت به خلق که از همه مهمتر است زیرا که ما همه عیال خداوندیم و به فرموده قرآن یحبهم و یحبونه .ولیکن کلید خیلی بالاتر از اینها ست و آن این فرمایش حضرت رسول اکرم صلی الله علیه است که الفقر فخری، بدین معنا که فرد، منیت خود را نبیند، شیطان همینکه گفت انا خیر منه پروردگار فرمود برو پایین .

ما چیزی نداریم برای خداوند متعال ببریم، نماز اول وقت، نماز شب، تلاوت قرآن و...نباید ایجاد طلبکاری نسبت به خداوند نماید زمانی که اعمال خود را ببینیم هنوز مَنیت وجود دارد، حافظ فرموده تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز . برخاستن راه دارد و راه آن این است که در خلوت با خداوند مهربان راز و نیاز داشته، زانو بزنیم و اقرار نمائیم که من هیچ عملی ندارم و دست خالی هستم. مگر پارامترهای خون را من بالا و پایین می کنم ! سلامتی و تمام اعضا و جوارحی که خدای مهربان به ما داده تماماً صرف خود کرده ایم، به فرض اینکه مصروف دیگران نموده و ثواب کسب کرده باشیم حس طلبکار ی از خدواند را ایجاد می کند گر چه خداوند فرموده ایکم احسن عملا، کدامیک عمل نیکوتر انجام می دهید ! اقرار نمائیم که عمل نداریم .

مرتبه بالاتر از این درجه فقر، اینکه من اصلا نیستم، تویی همه اش تویی هر چه هست تویی، آنگاه تماما برای دیگران دعا کرده و به آنها خدمت می کنیم این مفهوم عملی الفقر فخری خواهد بود .

کلید واژه

تفکر، باقیات و صالحات، مَنیت، خدمت به خلق، حجاب