سوره بقره آیه 46

الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ وَأَنَّهُمْ إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

واژه "الَّذِینَ" در ابتدای آیه به معنای کسانی که، ترجمه می شود و در ادامه فعل "یَظُنُّونَ" به افرادی ابلاغ می شود که ظن آن ها قریب به یقین است و آن ها بر این باور هستند که رب خود را به طور حتم ملاقات می کنند .
به دنبال این تدبر، سؤالات زیر مطرح می گردد؟
1-چه تعدادی از مردم این ظن متمایل به یقین را برای ملاقات خداوند دارا هستند ؟
2-ما چگونه با پروردگار خویش دیدار می‌کنیم؟
3-ما چگونه با خود رویا روی می شویم ؟
در جواب سوال اول باید گفت تعداد زیادی به یقین نرسیده اند و از واژه شاید در برخورد با لقای پروردگار استفاده می کنند.
برای پرداختن به سوالات بعدی اینگونه بحث را پی گیری می‌نماییم اول اینکه زمانی که در آینه به خود می نگریم این خود ما نیستیم بلکه تصویر مجازی ماست که واقع شده و حقیقت نیست حقیقت در واقع خود خداوند است و واقعیت ما هستیم همچنین واقعیت مجاز است و تصویر آینه مجاز اندر مجاز است.
دوم اینکه، نخستین مقر ما در آسمان چهارم بوده است پس دست کم تا زمانی که بدین جایگاه باز نگشته ایم" مُلَاقُو رَبِّهِمْ''''
صورت نخواهد گرفت و برای محقق شدن این امر تنها فرصت، زمانیست که در دنیا داریم. عمر، یکی از ارزشمند ترین سرمایه های انسان است که نقش دانشگاه آگاهی آخرت را دارد .
بدون آ گاهی ما به علم الیقین، عین الیقین و حق الیقین نخواهیم رسید و همچنین دست پیدا کردن به هر کدام از موارد فوق رسیدن به مرحله قبل را مطالبه می کند و یقین در واقع آخرت
و حق الیقین " مُلَاقُو رَبِّهِمْ" است .
پس زمان را از دست ندهیم و تا دیر نشده است در جهت غلبه بر نفس گام برداریم و راه سوار شدن آن را بر خود ببندیم و با پیاده کردن نفس مسیر را ادامه دهیم.
در خاتمه باید گفت راجعون به این معناست که اصل من باید به اصل حقیقت که خداوند باشد وصل گردد .
سوره +بقره +آیه +46
ظن
گمان
علم+ الیقین
عین+ الیقین
حق+ الیقین
حقیقت
FN
NT
002046