سوره بقره آیه 48

وَاتَّقُوا یَوْمًا لَا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلَا یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلَا یُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ
در این آیه خداوند متعال می فرماید:
تقوای الهی پیشه بگیرید و برای بدست آوردن آن ابتدا باید معنی آن را بدانیم، در واقع تقوا به معنای اطاعت وپیروی از من الهی یا آخرت گرا و رسول درونی می باشد و به عبارت دیگر نوعی اطاعت و فرمانبرداری از من الهی و پیروی نکردن از من نفسانی، شیطانی یا همان مادی و دنیایی است.
در دنیا خسارتها را می توان با پول یا مصادیق دیگر جبران نمود اما روزی بسیار نزدیک در پیش روی همه ما انسانهاست که انجام عمل در آن صفر است.
انجام عمل و کار نیک مربوط به این دو روز دنیاست که فرصت انجام آن را داریم، چرا که امروزه مردم، کاری به جز حرف زدن ندارند که هیچ سودی در آن نیست.
برای خداوند نیز انجام عمل ارزشمند است نه صرف فقط گفتن دوستت دارم!
هرچند که گفتن آن هم بی تأثیر نخواهد بود.
در ادامه با پرداختن به معنای آیه خداوند می فرماید:
روزی که جزا داده نمی شود و هیچ نفسی برای نفس دیگر نمی تواند جبران کند. "یُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ"
در آن روز شفاعت کسی برای فرد دیگر قبول نمی شود. اما در این دنیا از طریق پول، میانجیگری، وثیقه، مقام فرد می توان از وی کمک گرفت، اما در روز موعود هیچ کسی از طریق مادی، پارتی بازی، منتفع نمی‌شود چه رسد به اینکه به سبب نزدیکی با اقوام نسبی وسببی، حتی از این اقوام و نزدیکان نیز شفاعتی به او نخواهد رسید. تاکید قرآن کریم تمرکز هر چه بیشتر بر انجام عمل است تا حرف زدن و شعار دادن، پس چه خوب است که همواره به یاد داشته باشیم که هیچ شفاعتی از کسی پذیرفته نخواهد شد ویاری نخواهد رسید.
سوره+بقره+آیه+48
تقوا
طاعت
رسول + درون
عمل +نیک
نفس
شفاعت
موعود
FN
NT
002048
تهیه کننده: شکوه  جدیدی