سوره بقره آیه 5
أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ .
"أُولَئِکَ : آنها ( متقین)
چون در آیات قبل فرمود : این قرآن متقین را هدایت می کند .
در اینجا می فرماید :
" عَلَى هُدًى " یعنی، بر هدایت هستند،
(می فرماید: متقین بر هدایت هستند، و نمی فرماید: هدایت به متقین می رسد)
"عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ" بر هدایتی از پروردگار شان هستند، پس هدایت نوری است که ما برای هدایت شدن باید سوار این نور شویم
این سوار شدن را بَر می گویند
وقتی انسان سوار چیزی می شود بَر می گویند .
"أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ" آنها بر هدایتی هستند از جانب پروردگارشان که آن هدایت نور می باشد،
بنابراین نوری از پروردگار به ما می رسد، که باید ما سوار آن نور شویم .
علت سوار نشدن ما بر این نور اینست که " یؤمنون بالغیب" نداشته و ملائک را باور نداریم، مقیم در صلاة نیستیم، یا کم و بیش مقیم هستیم .
یقین واقعی به آخرت را نداریم، یعنی نه آخرت را می بینیم و نه علم وافری به آخرت داریم، و نه به آخرت می رویم کسانی که یقین به آخرت ندارند هیچگاه نمیتوانند سوار بر این نور هدایت الهی شوند.
اما مطمئن باشید اگر یؤمنون و یوقنون باشیم حتماً سوار براین نورهدایت الهی خواهیم شد .
در انتها ی آیه می فرماید:
"اولئِکَ هُم المُفلحون"
یعنی کسانی مفلحون هستند که در دنیا کاشته اند و می توانند در آخرت درو کنند، به یاد داشته باشید که دنیا مزرعه ای برای آخرت است، اگر در دنیا نکاریم در آخرت چیزی برای درو کردن نداریم، درو کردن هم در آیات اول توضیح داده شد که باید قدم به قدم با این آیات پیش برویم تا بتوانیم از مفلحون باشیم و در آخرت برداشت کنیم و به لقاء الآخرت برسیم،
متاسفانه کسی دنبال لقاء الآخرت نیست، عدۀ کثیری از عرفا دنبال لقاءالله بودند، اما کسی لقاء الآخرت را معرفی یا باز نکرده، برای رسیدن به لقاءِ آخرت ما 3 عنوان را لازم داریم :
1 ) علم به آخرت، که علم به آخرت است و ما را به لِقاءِ آخرت می رساند
2 ) عین الآخرت یعنی رویت آخرت
3) حق الآخرت یعنی رفتن به آخرت قبل از مرگ، اگر اینها برای کسی مقدور نباشد، می توان با ذکر 2 بار در روز که "سَبَحَ " ایجاد می کند و باعث رسیدن به لقاء آخرت می شود با ارتباط الهی که ایجاد می کند باعث غوطه وری انسان در آخرت شده و رویاهایی را در حین ذکر یا خلوت یا عالم خلسه یا در خواب شب می بیند .
اگر خواستید ببینید که کسی اعمالش چگونه است؟
باید ببینید خوابش چطور است؟
این خواب به دو صورت اتفاق می افتد یا وقتی که می خوابیم البته به شرطی که فرکانس ما در طول روز درگیر روزمره نباشد آنگاه خواب یا رویا صادقه می بینیم و ما را به آخرت می برند .
این خود رؤیتی است، و یا در ذکر ما بتوانیم از دنیا خلاص شویم و یا در نماز هنگام بجا آوردن تسبیحات حضرت زهرا (س) هم از دیگر ذکرهایی است که باعث خلاص شدن از دنیا می شود، به فکر چه کسی خطور می کند که با ذکر تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها می توان رؤیای صادقه داشت ؟
یا در ذکر دو بار در روز امکان رؤیای صادقه می توان داشت ؟ همه فکر می کنند این فقط یک تکلیف است که باید انجام داد در صورتی که باید با دل و جان دنبال رؤیت آخرت و علم آخرت و رفتن به آخرت باشیم . با انجام این اعمال ان شاءالله مُفلحون در ما ایجاد می شود.
سوره + بقره + آیه + 5
متقین
لقاء + آخرت
ذکر
ملائک
مفلحون
تسبیحات + حضرت زهرا( ص )
غوطه ور
MGH
NT
002005