سوره بقره آیه 37

فَتَلقَی آدَمُ مِن رَبّهِ کَلِماتِ فَتَابَ عَلَیهِ اِنَّهُ هُوَ الَتّوابُ الَّرحیِم.
( انسان باید با تدبر این آیه متحول شود)
آیه بسیار ساده اما تدبر آن بسیار سخت می باشد .
در تدبر عبارت" فَتَلَقی" معانی مختلفی از جمله دریافت کردن یا آموختن ذکر شده است، بعضی می‌گویند یعنی آدم آموخت و بعضی می‌گویند آدم گرفت.
لیکن با تدبر بیشتر در می‌یابیم که، انسان وقتی نافرمانی کرد، در واقع در اطرافش «کارما» درست شد و از آدم بودن یک لباس دیگری به نام ناس بر تن کرد و همانطور که در آیه 24 سوره بقره اشاره شد "وَقُودُهَا النَّاسُ"
این ناس، در واقع هیزم و سوزانندۀ جهنم است.
به ناس، القاء می شود به آدم، وحی می‌شود، به انسان، تعقل صورت می‌گیرد و به بشر، الهام می شود.
بنابر آنچه گفته شد "فَتَقَلی" یعنی القاء کرد، در اینجا و پس از بر تن کردن لباسی به نام ناس و درست شدن کارما، دیگر نور الهی به صورت وحی نمی‌تواند به آدم برسد و کفر و ظلمت برای انسان بوجود آمد و از عالم وحی جدا شد و قادر به دریافت وحی نبود، پس فقط از طریق القاء می‌شد مطالب را به انسان فهماند.
بنابراین به انسان القاء شد و این القاء یک نوع دریافت، یک نوع آموزه و یک نوع گرفتن است اما در این سطح باید در قرآن تفکّر و تدبّر کرد.
فَتَلقَی آدَمُ مِن رَبّهِ :در واقع کلماتی از سوی خداوند به انسان القا شد و پس از القای این کلمات بود که، فَتَابَ عَلَیهِ : توبه انسان پذیرفته شد.
حال من ترجمه نمی کنم، شما ترجمه کنید، فتاب که یعنی توبه انسان را پذیرفت، آیا کلمه دیگری جز استغفرالله و توبه می تواند باشد؟
بنابراین هفتاد بار صبح استغفرالله ربی و اتوب الیه را از یاد نبریم، و این هفتاد بار استغفار در صبح بهتر است، در نماز شب باشد .
خداوند استغفار را به ما آموخت .
"أَسْتَغْفِرُالله ذالجلال والاکرام من جمیع الذنوب والاثام"
"أَسْتَغْفِرُ اللّٰه الَّذِی لَاإِلٰهَ إِلّا هُوَ وَحْدَهُ لَا شَریِکَ لَه"
"أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ"
"استغفرالله ربی و اتوب الیه"
بنابراین خداوند استغفار و توبه را به بشر القاء کرد، و نفرمود استغفار را فهماند، چون هنوز انسان نشده بود و فهم برای انسان صورت می گیرد، و نفرمود وحی کرد چون دیگر از آدم بیرون آمد .
اِنَّهُ هُوَ الَتّوابُ الَّرحیِم،
در انتهای آیه به صفت رحیم بودن خداوند اشاره شده است که در واقع با تدبّر آن درمی‌یابیم که با استغفار می‌توان در زمره بندگان خاص خداوند قرار گرفت، در این آیه به عظمت استغفار پی ببریم و مدام بگوییم استغفرالله ربی و اتوب الیه، چون استغفار باعث می شود که رحیمیت خداوند شامل حال ما شود و این فوز عظیمی است .
سوره+بقره+آیه+37
استغفار
توبه
القا
ناس
PM
NT
002037