رجب ماه خداست درماه خدا گناه نکنید واستغفار زیاد بکنید از غفلت یاد وذکر خدا در ماه رجب هر شب ندا کننده ای بنام ملک داعی ندا می کند؛ ای استغفار کننده گان استغفار ودعا کنید "دعا "اجابت می شود.

سه شنبه 6 اسفند 1398 مصادف با اول رجب  است از حالا سعی کنیم ضمیر خودرا شخم بزنیم تا آماده کاشتن در رجب شود و در شعبان آبیاری کنیم تا بتوانید در رمضان درو و کنیم

در قیامت هم آنگاه که قیامت برپا شود بازهم، منادى الهى فریاد می زند: «این الرجبیّون؟»؛ کجایند آنانکه ماه رجب را گرامى داشتند و از آن بهره‌ها بردند؟ یکی از مراقبت های مهم در ماه رجب به یاد داشتن حدیث «ملک داعی» می‏باشد که از پیامبر (ص) روایت شده که فرموند: «خدای متعال در آسمان هفتم فرشته‏ ای را قرار داده است که «داعی» نام دارد. هنگامی که ماه رجب آمد، این فرشته هر شب این ماه تا صبح ندامی کند: خوشا به حال تسبیح‌کنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا.

 خداوندمتعال می‏فرماید: همنشین کسی هستم که با من خلوت و همنشینی کند، فرمانبردار کسی هستم که فرمانبردارم باشد.

رجب

ماه رجب  ماه من، بنده بنده من و رحمت رحمت من است. هر کسی در این ماه مرا بخواند او را اجابت می‏کنم و هر کس از من بخواهد به او می‏دهم و هر کس از من هدایت بخواهد او را هدایت می‏کنم. این ماه را رشته ‏ا ی بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من می‏رسد.

 وسعت رحمت پروردگار باعث این دعوت بزرگ شده است، آن هم با این زبان و بیان لطیفی که بالاتر از تصور انسان و خواسته و آرزوی اوست. اکنون با واسطه قرار دادن این منادی نداکننده  آسمانی و لطف بزرگ واعضاء این الرجبیون  از خدا می‏خواهیم ما را موفق به اجابت این دعوت بدارد. 

بنده اعضاء اعضاءکانال زنده بیدار ورجبیون باهم می گوئیم: ما همگی می خواهیم در این ماه تسلیم شدن وشاهد بودن را تجربه کنیم.ای منادی ندا دهنده خدا، خوش آمدی؛ ندای تو را اجابت می‏کنیم؛ زیرا ما را به ذکر و تسبیح پروردگار خود توجه دادی و ما را ترغیب به اطاعت از ولّی مهربان خود کردی ولطف پروردگار باعث شده تا به ما اجازه تسبیح خود را بدهد. و حکمت او ما را مُشَرّف به شندیدن این ندای ملکوتی کرده است. با گوش دل شنیدیم آنچه را از پروردگار به ما رساندی که «من همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند» بله، ای پروردگار و ای همه کس من اگر توفیق تو نصیب ما شده نه به خاطر لیاقت من است بلکه از روی لطف با من چنین کردی وبا این دعوت عنایت تو شامل حال ما شد و با این دعوت ما را به کرامت رساندی زیرا از کرم تو جز این انتظار نمی‏روفت و از کمال بخشش تو جز این انتظاری نیست ‌‌ چه سعادت بزرگی که در این صورت به بالاتر از آرزوی خودکه لقاالله وقرب توست می‏رسم.

ای خدا تو کسی هستی که دوست نداری جزتو کس دیگری از میهمان خود پذیرایی کند و الاّ من که لایق این همه پذیرائی نیستم پس شکر می کنم که دراین ماه مرا لایق پذیرائی فرمودی.

 ای کسی که نیکوکاری چیزی از او کم نکرده و محروم نمودن چیزی به او اضافه نمی‏کند ما را بخاطر خطاهایمان مجازات مکن، من و سایر رجبیون راببخش وبیامرزوهدایت کن زیرا تو بهترین هدایت کننده گانی 

ای خدا تو کسی هستی که بهای بیشتری به من دادی و به کسانی که لایق هم نبودند، وعده اجابت دادی و در کتابت وعده بر طرف کردن گرفتاری آنان را دادی و اکنون ای پروردگار ما رجبیون محتاج بخشایش تو و نجات از مجازات دردناکت می‏باشیم و هیچ نیاز و اضطراری بالاتر از این اضطرار نیست پس دست همگی ما را بگیر و از ورطه هلاکت شدگان و سقوط زیانکاران نجات ده. و چنانچه ماه، ماه تو، بنده، بنده تو و رحمت رحمت تو است، دست زدن و گرفتن طناب نجات تو نیز تنها با توفیقی از جانب تو میسر است. زیرا تمام خیرها از تو بوده و در غیر تو یافت نمی‏شود. از کجا به خیر برسیم در حالی که خیری یافت نمی‏شود مگر از ناحیه تو و چگونه نجات پیدا کنیم در حالی که کسی نمی‏تواند نجات یابد مگر با کمک تو.زیرا توعاملی ودر قران فرمودی اِعمِلوا عَلی مَکانتِکُم اِنی عامل ونیز فرمودی: رحمت خودرا برای متقین قرار می‏دهم. پس مرا از متقین قرار بده زیرا تو عاملی من تماشاچی.

اگر مرا را نورانی نکنی چگونه نورانی شوم و اگر ذرّه‏ای از نور و روشنی خود را به من عنایت  نکنی  پس چه کسی مرا ازظلمت به نور وارد کند

مراقبت های ماه رجب:

از مراقبتها در این ماه این است که سالک معنی ماه حرام را بداند تا مواظب تمام کارها و حالتها و حتی اموری که وارد ذهن و احساس و قلبش می‏شود باشد. و بداند که سه ماه رجب، شعبان و رمضان ماه عبادت است. بنابراین سزاوار است طالبان لقاءالله ولقاء آخرت در این ماهها عبادت را مقدم بر کاردنیا نمایند، گرچه کار از برترین عمل می باشد. سه ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان شرافت زیادی دارند و در فضیلت آنها روایات بسیاری وارد شده است. از حضرت رسول  ص  روایت شده که: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌گردد و غضب الهى از او دور می گردد و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته گردد. 

حضرت موسى بن جعفر(ع) می فرمایده هر که 3 روز را روزه بگیرد بهشت بر او واجب شود، رجب نهرى است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر. هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد از آن نهر بیاشامد.ناد علی

از امام صادق(علیه السلام) روایت است که حضرت رسول اکرم(صلى الله علیه و آله) فرمود که: ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "ریزش" مى‏گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بسیار ریخته مى‏شود؛ بسیار بگوئید: أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ
شخصی در اواخر ماه رجب که چند روز از آن مانده بود، خدمت امام صادق(علیه السلام)رسید. وقتی نظر مبارک آن حضرت بر او افتاد فرمود که آیا در این ماه روزه گرفته‏اى؟ گفت  نه حضرت فرمود که آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را به غیر از خدا کسى نمى‏داند به درستى که این ماهى است که خدا آن را بر ماه‌هاى دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم نموده و گرامی داشتن روزه دار را در این ماه بر خود واجب گردانیده است. هر کس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر کس دو روز از آخر این ماه را روزه بگیرد از صراط به آسانى بگذرد و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بگیرد ایمن گردد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بیزارى از آتش جهنم به او عطا کنند.

اذکار هرروز ماه رجب:

 70 بار "أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ" صبح و شب

روزی 33 بار  أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ "  و 33 بار سوره توحید و 33 بار آیه الکرسی

در روز جمعه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارید و در هر رکعت حمد یک مرتبه و آیه الکرسى هفت مرتبه و قل هو الله أحد 25 مرتبه بخواند، و سپس ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَهَ

اعمال شب و روز اول ماه رجب 

شب اول:این شب، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است. 

1-  وقتی هلال ماه دیده شد بگوئید: اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَهِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ  اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ. 

2-  غسل: هرکس بخواهد  ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است. 

3- سه روز اول وسه روز وسط وسه روز آخر را روزه بگیرید اگر واقعا نمی شود روز اول ونیمه وآخر را روزه بگیرید در روزاول رجب  مردم سوارکشتی نوح شدند وایشان دستوربه روزه داد

4 - زیارت امام حسین علیه السلام. 

5- لیله الرّغائباولین شب جمعه ماه رجب را «لیله الرّغائب» گویند. رسول خدا (ص) فرمودند: «از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نشوید که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» نامیدند. 

آنگاه رسول خدا (ص) اعمالى را براى آن شب به این کیفیت بیان فرمود: «روز پنج شنبه اول ماه را روزه مى‌گیرى. چون شب جمعه فرا رسید، میان نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز مى‌گزارى (هر دو رکعت به یک سلام) و در هر رکعت از آن، یک مرتبه سوره «حمد» و سه مرتبه «إنا انزلناه» و دوازده مرتبه «قل هو الله احد» را مى خوانى. پس از اتمام نماز هفتاد مرتبه مى گویى: أللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد النَّبِىِّ الاُْمِّىِّ وَ عَلى آلِهِ آنگاه به سجده مى‌روى و هفتاد بار مى‌گویى: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ» سپس سر از سجده برمى دارى و هفتاد بار مى گویى: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ، إِنَّکَ أنْتَ العَلِىُّ الاْعْظَمُ» بار دیگر نیز به سجده مى‌روى و هفتاد مرتبه مى‌گویى: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَهِ وَ الرُّوحِ» آنگاه حاجت خود را مى‌طلبى که ان‌شاءالله برآورده خواهد شد. 
رسول خدا(ص) در فضیلت این اعمال فرمود: «کسى که چنین نمازى را بخواند، خداوند همه گناهانش را بیامرزد 

6- احیاى شب اول ماه رجب: حضرت علی (ع) در چهار شب از شب‌هاى سال، فارغ از هر چیز، به عبادت می بپرداخت: شب اوّل ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان. 

امام صادق (ع) فرمودند: «تا مى توانى بر احیاى شب هاى عید فطر، عید قربان وشب اول رجب مراقبت کن

7- شب سیزدهم: امام صادق (ع)فرمود: «خداوند به این اُمّت سه ماه ارزشمند عطا کرد که به امت هاى قبل نداده بود و آن ماهها، رجب، شعبان و ماه رمضان است و سه شب نیز به این اُمّت عنایت کرد که به امت هاى پیشین نداده بود و آن شب هاى سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه است و همچنین سه سوره (بافضیلت و پرمحتوا) به این امت عطا کرد که به امّت هاى سابق نداده بود و آن سوره هاى «یس»، «مُلک» و «توحید» است، از این رو هر کس که میان این سه فضیلت جمع کند، میان بهترین عطاهاى این امّت جمع کرده است. لذا در شب 13 دورکعت ودر شب 14 چهار رکعت ودر شب 15 شش رکعت نماز بخوانید در هر رکعت حمد+توحید+یس+ملک.

ضمنا 19 فروردین که روز شرف شمس است امسال درماه  رجب واقع شده است دقت کنید اولین پنج شنبه ماه رجب را از دست ندهید ما راهم از دعای خیر فراموش نکنید.

غلامرضا تاجری