در حال نوشتن متن هستم
به نام خدا
علم الیقین یعنی علم اخرت
عین الیقین یعنی دیدن آخرت
حق الیقین یعنی بروید آخرت وبرگردید ( در زندگی همین دنیا)
می خواهیم ببینم دنیا وآخرت چگونه است، دنیا در یک جهت وآخرت در جهت دیگر است هر چه به سمت دنیا بروید دنیا بیشتر به سمت شما می آید وهر چه به سمت آخرت بروید آخرت بیشتر به سراغ شما می آید ولی آنچه جای تدبر وتفکر دارد این است که اگر شما به سمت دنیا بروید دنیا نیز به سمت شما می آید ولی آخرت به سمت شما نمی آید ( شما را دنبال نمی کند )ولی وقتی به سمت آخرت می روید دنیا هم دنبالتان می کند تا به شما برسد که نمی رسد که این خیلی مهم است اگر آخرت را داشته باشید دنیا به شما حمله می کند ( مکنت ومال وپول)
دنیا مثل آب شور است که هر چه از آن بخورید تشنه تر می شوید وسیر نمی شوید مرتب تشنه دنیا می شوید .
ولی اگر به سمت آخرت بروید، آخرت به سمت شما می آید وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ می شود یعنی جنت نزدیک می شود
آیا تا به حال در کلمه أُزْلِفَتْ تدبر کرده اید ؟
وقتی حافظ میگوید زلف یار منظور از زلف چیست ؟
زلف حوزه ای است که اگر وارد آن حوزه شوید شما را به داخل آن می کشد
حیف است از بزرگوارانی مثل مولوی وحافظ دور باشیم ببنید این بزرگواران چکار کردند وچه گفتند .بعضی ها قرآن ناطق هستند مثل نهج الیلاغه
خیلی ها مفتایح را هزار دفعه دور می زنند .میگویند هفتاد مرتبه این دعا ... یا ...مرتبه اون دعا خداوند رحمت کند شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان خیلی عالی است ولی نباید خودتان را با تعداد مشغول کنید درست است بعضی اعداد در آنها رازی هست واین را معصومبن گفته اند اینها همه درست است اما به جای ختم الختوم، تدبر در قرآن ونهج البلاغه کنید وتدبری در اشعار حافظ داشته باشید . تدبر کنید وقتی حافظ می گوید :پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت یعنی چه ؟ یا وقتی می گوید هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم یعنی چه ؟ اینها همه مهم است
نمی شود گفت من از فردا به سمت آخرت می روم ما برای رفتن به قیامت ثقل لازم داریم قیامت ثقل دارد، آخرت ثقل دارد .ثقل اخرت اجازه به هر کس نمی دهد همانند پشه ای که می خواهد باد را تما شا کند .روزی پشه به حضرت سلیمان شکایت کرد چرا من نمی توانم باد را تماشا کنم حضرت سلیمان فرمودند ثقل نداری لازمه ثقل اوتاد باید شد ( اوتاد میخ ترجمه نکنید ) باید روی این موضوع تدبر و تفکر کنید برای رفتن به آخرت چگونه ثقل پیدا کنیم ؟؟
واذا حنت ازلفت شویم ووارد حوزه ای شویم که به سمت داخل آن کشیده شویم ؟
هو الاول و هو الاخر، اگر ذکر را رها نکتیم وبه آن بچسبیم هو الاول وهو الاخر را درک می کنیم
بعد زمان ومکان کنار می رود ومتوجه می شوید داستان چیست، کسانی که دیدند وحس کردند چگونه ممکن است دنیا را بخواهند ؟ مسلمآ دنیا را نمی خواهند ( اگر چه به سمت اخرت رفتن گوشه عزلت رفتن نیست )
ما می خواهیم بگوییم بیایید آخرت بین شوید وبه سمت آخرت برویم
چگونه می شود به سمت آخرت رفت ؟
آنجا که خداوند می فرماید : قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَىٰ وَقَدْ کُنْتُ بَصِیرًا که سوال می شود پروردگارا چرا من کور محشور شدم در حالی من بینا بودم ( در زندگی دنیا ) و در جای دیگر خداوند می فرماید : ( وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَىٰ) چون ذکر مرا نگفتید
ذکر چیست ؟ذکر عبارتند از :
1)نماز
چون خداوند می فرماید وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی پس مقیم شدن در نماز ذکر است وهمچنین خداوند در قران می فرماید: فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ ۚ إِنَّ الصَّلَاةَ کَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَوْقُوتًا یعنی به وقتش ووقت آن را حضرت علی (ع ) در نامه 52 نهج البلاغه فرمودند پس نماز باید در اول وقت آن مقیم شویم وگرنه جواب نمی دهد ( این را برای کسلنی میگوییم که خدای نکرده کاهل نما ز هستند )تسلیم به اول وقت نماز یعنی تسلیم خدا شدن، اگر نماز اول وقت را رها نکنید وتداوم در نماز اول وقت داشته باشید می بینید که اتقاقات زیادی برایتان می افتد وقتی در یک آیه کوچک قران ( آیه اخر سوره علق ) خداوند می فرماید سجده کنید تا قرب پیدا کنید این شوخی نیست فرمایش خود خداوند است پس سجده اینقدر کار می کند، اگر نماز اول وقت بخوانید از دنیا هم که بروید برایتان نماز می خوانند، کسی که نماز اول وقت صبح را خوانده باشد اگر قبل از نماز ظهر بمیرد یا نماز اول وقت ظهر وعصر را خوانده باشد وقبل از مغرب بمیرد باور کنید تا ابدیت برایش نماز می خوانند زیرا نماز یک موجود زنده است، نماز حی است نماز حاضر است، زنده می شود وجایی که نمازخواندید شهادت می دهد 2) قران
ص ۚ وَالْقُرْآنِ ذِی الذِّکْرِ یعنی قرآن صاحب ذکر است پس قران یک ذکر است، پس بیایید در حال ختم قران باشید . هر روز قران بخوانید حتی شده یک صفحه یا یک خط، خدا رحمت کند مرحوم دولابی را ایشان می گفتند اگر نمی توانید قران بخوانید حتی شده انگشت بر آیات قران بکشید
قران کتاب ادم سازی است کتابی است که شما را با روح خودنان آشنا میکند وبه روحتان شما را وصل میکند، پس نباید کنار بگذارید، نیاید به قران خیانت کنید . خیانت به قران این است که قران را می خوانید ومی شنوید ولی در آن تدبر نمی کنید
پس قرآن هم شد ذکر
3) ذکر دوبار در روز
فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ خداوند می فرماید ذکر مرا بگوید تا شما را یاد کنم
 این که خداوند می فرماید ذکر مرا بگویید چگونه ؟
و اذْکُرْ رَبَّکَ کَثیراً وَ سَبِّحْ بِالْعَشِیِّ وَ الْإِبْکارِ
وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ 
وَلِلَّهِ یَسْجُدُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَکَرْهًا وَظِلَالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ به چند زبان در قران تو ضیح می دهد و می گوید بالعشی والابکار - قبل طلوع شمس وقبل الغروب - بالعدو والاصال
که صبح وشب پس این دوبار ذکر کقتن هم کلید است
حال این ذکر چی هست که بگوییم ؟؟ که پروردگار خود در قران می فرماید :
وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنی فَادْعُوهُ بِها
بگو : الله، رحمان، رحیم، ملک، قدوس، سلام، مومن، مهیمن، عزیز، جبار، متکبر، خالق، باری، مصور، غفار، قهار، وهاب، رزاق، فتا ح، علیم ....البته نه تند وسریع بلکه با تأنی با طمأنینه با فاصله وباتفکر وتدبر
4) یاد لحظه ای خدا
چهارمین ذکر این هست که همیشه به یاد خدا باشیم اما اگر مشکل است برایتان تا به خودتان آمدید بگویید هنگام رانندگی وهمیشه بگوبید یا غفار یا ستار یا غفار الذنوب با ذکر بخوابید با ذکر بیدار شوید نصف شب شانه به شانه شدید بگو الله . رحمان و.، ، ذکرهای دیگر یا قاضی الحاجات، یا کافی المهمات، یا منزل البرکات، یا مجیب الدعوات، یا ما حی السیئات، یا مسبب الاسباب، و...
یا مفتح الابواب، وقتی بگویید مفتح الابواب دربها باز می شود ‌یا غیاث المستغیثین یا امان الخائفین، یا صریخ المستصرخین، یا جار المستجیرین، و...... اینها خیلی مهم است ببینید چی میگوید خدایی که این همه اسم دارد ( هزار ) نود ونه اسم خدا را یاد بگیرید
ودر طول شبانه روز در دلتان وبی صدا، صدایش کنید
چهار ذکر را نام بردیم 1- نماز اول وقت 2 -قرآن هر روز 3 -ذکر دوبار در روز 4- یاد هر لحظه خداوند
حال که این چهار ذکر را نام بردیم باید بدانیم تداوم اینها مهم است
یعنی هر لحظه یک حلقه ببندید این حلقه به حلقه قبل این می شود یک زنجیر ذکر صبح به ذکر شب یک بار نگوییم قطع می شود وزنحیر نیست، قران امروز به قران فردا قران فردا به قران پس فردا بچسبانید، نماز اول وقت صبح به نماز اول وقت ظهر نماز اول وقت ظهر به نماز اول وقت شب ونماز اول وقت شب به نماز اول وقت فردا صبح و همینطور نماز شب امشب به نماز شب فردا شب بچسبانید ( بدون نماز شب به هیچ جا نمی رسید عده ای که نماز شب نمی خوانند می گو یند سنگین است بله نماز شب ثقل زیاد دارد)
این زنجیر بافته شده می شود عروة الوثقی واین عروة الوثقی زنجیری است که لم فصام لها است
( فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی‌ لَا انفِصامَ لَها)
پس به این زنجیر مستمسک شویم ( این زنحیر از چند زنجیر دیگر تشکیل شده که به هم بافته شده است ) این چهار تا زنجیر را درست کنید وبه آن بچسبید بعد ببینید تمام دنیا بر وفق مرادتان است شما دنیا را نمی خواهید( انقدر که به سمت شما می آید) آنهایی که از زندگی شکوه میکنند به آخرت توجه نکرده اند واین زنجیر را نگرفتند اگر این زنجیر را بگیرید وبروید شما ساز بزنید هستی با ساز شما می رقصد خداوند می گوید کن شما می گویید یکون یعنی شما می گویید الهی بشو خدا می گوید شد .
شما وقتی حاجتی دارید وبین نماز مغرب وعشا هفت بار می گویید یا قاضی الحا جات اصلا این اتفاق می افتد اما این جوری بودن دل می خواهد نفس می خواهد زبان دل می خواهد نه زبان قال، زبان قال بدرد نمی خورد با زبان دل با خدا حرف بزنید، ودوام بیاورید
(چهار زنجیر جهت تشکیل عروة الو ثقی گفته شد البته عترت هم در آن است کتاب الله وعترتی که از هم جدا نخواهند بود که بعدا می شکافیم )