در این آیه و آیات قبل و بعد (لٰا) گذاشته، یعنی این آیات از نظر تجویدی و معنی به هم مرتبط هستند.
( إِنَّکُمْ ) بدرستی که شما
( لَفِی ) هرآینه در
( قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ ) هر کسی حرف خودش را می زند
خداوند این را می فرماید، ولی شما آنچه را که دوست دارید، می شنوید .
شایدها و باید ها، حرفهای مختلف، یکی، می گوید آسمان مشبک است، و یا آسمان در داردوحرف های زیادی گفته شده. هر کس چیزی می گوید .
اصل اینها کجاست ؟
اصل و تمام این سخنان در تدبر قرآن است .
اصلش موقعی پیدا می شود . که درِ آسمان را باز کنند .
تا در آسمان باز نشود، هیچ چیزی مکشوف نمی شود .
تا انسان قیامت را نبیند، هیچ چیز برایش مکشوف نمی شود.
باید کوشش و حرکت کنیم، برای دیدن آخرت، ( عین الیقین )
و از ( عین الیقین ) به ( حق الیقین ) برسیم . این خیلی مهم است .
( قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ ) هر کسی حرفی می زند
در روز قیامت قرآن می فرماید، من بِکر هستم،
کسی من را ترجمه و تفسیر نکرده است.
در قیامت 900 تا ترجمه و تفسیر ارائه می شود.
قرآن می فرماید، هیچ کدام از اینها ترجمه من نیست . من بِکرم .
قرآن تازه برات است . هر روز یک معنی می دهد، آن معنی به نسبت دری است، که برای آن باز می شود .
حافظ و مولانا این را درک و فهمیده بودند، اما متأسفانه الان کمتر کسی به آنها بها می دهد .
آنها اشعارشان بر مبنای آیات قرآن است
به همین دلیل هر بار اشعارشان را می خوانیم، یک معنای جدید می دهد .
چون در جدیدی باز می شود . پس درها بسته هستند . ( ذَاتِ الْحُبُک )
( إِنَّکُمْ لَفِی قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ ) به خاطر این است که در آسمان بسته است
به هر کسی نشان نمی دهند.
به کسی نشان می دهند، که عاشق باشد . وبا شوق، تسلیم به اتفاق لحظه، به ندای مَلک، و به رسول درون، به عوالم قرآن، أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ باشد .