سوره بقره آیه 115

وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ .
این آیه می فرماید:
شرق و غرب از آنِ خداست، این شرق و غرب می تواند به جهت شرق و غرب مرتبط باشد، اما چیزی که در این آیه مستتر است، اینست که وقتی انسان نظاره گرِ جلو باشد، چشمش می تواند تا 180 درجه را ببیند، اگر سر خود را بچرخاند، باز هم با دقت بیشتری 180 درجه را می بیند، این 180 درجه دیدن "فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا" می شود .
"فَأَیْنَمَا" یعنی پس هر جا " تُوَلُّوا " یعنی روی بیاوری، " فَثَمَّ "یعنی پس آنجا،
" وَجْهُ اللَّهِ " وَجْهُ هم معنی توجه و هم معنی ذات، می دهد، وقتی با شئ می آید معنی توجه می دهد و زمانی که با انسان یا الله باشد معنی ذات می دهد.
می فرماید: به هر طرف روی کنید به سوی (وَجْهُ اللَّهِ) خدا روی آورده اید و در واقع همه هستی آیات الهی است ولی چشم بینا لازم دارد،
به دریا بنگرم، دریا تو بینم
به صحرا بنگرم، صحرا تو بینم
به هر جا بنگرم، کوه و در و دشت
نشان روی زیبای تو بینم
یعنی عالم ذات پروردگار است، بنابراین ما باید با آگاهی نظاره کنیم، هنگامی که این کار را با آگاهی انجام دهیم، درک صورت می گیرد، چیزی که ما درک می کنیم، اینست که، ذات و تجلیات پروردگار درونِ دیدۀ ما مستتر است، حال می خواهد، دریا، صحرا و یا درخت باشد، در این صورت است که ما می توانیم ارتباط برقرار کنیم، به عنوان مثال هنگامی که یک شاخه خشک را می بینیم بر مبنای هستی و خواست خداوند تسلیم می شویم، که به آن آب دهیم یا متوجه می شویم که مشکل چیز دیگری است و در اجتماع هم همین طور است .
بنابراین" وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ" یعنی شرق و غرب از آنِ خداست، و چشم بدون حرکت و با حرکت و با چرخش گردن 180 درجه را می تواند ببیند، البته شش جهت برای انسان ملاک است که شامل بالا و پایین نیز می باشد، اما اصل ثابت با چشم ثابت، 180 درجه است، با تمرین متوجه می شوید .
"فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا" وقتی روی خود را برگردانید، 180 درجه را با دقت بیشتری می بینید که ذاتِ پروردگار به شما نگاه می کند .
"فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ" صفت واسِع خداوند را در این آیه آورده به این معنی است که "وَجهُ الله" بسیار وسعت دارد، یعنی "وَجهُ الله" در هر جایی که نظاره کنید، پخش شده است و "عَلیم" یعنی خداوند داناست که چه کاری صورت می گیرد و حالا ما باید علیم شویم، به این صورت علیم می شویم که، با آگاهی راه برویم و با آگاهی نگاه کنیم و همچنین با آگاهی به اطرافمان نظاره کنیم، تا تجلی پروردگار را درک کنیم، این درک ما انسان درک، شمّه ای از عَلیم بودن پروردگار است، اما اگر بر حسب عادت قدم بزنیم، و راه برویم درک صورت نمی گیرد.
انسان باید سعی کند که انشاءالله در همه چیز ذات پروردگار را ملاحظه کند.
سوره+بقره+آیه+115
علیم
واسع
مشرق
مغرب
درک
آگاهی
AKH
NT
002115
تهیه کننده: نسرین طاهری