سوره بقره آیه 33
قَالَ یَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ،
این آیه پر از رازِ عالم غیب است .
می‌فرماید:
"قَالَ یَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ"
ای آدم اسامی ملائک را به ایشان خبر بده. ملائک هر کدام کارگزارانی در عالم هستند که انسان باید با آنها انس گرفته و آشنا شود.
"فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ"
خداوند اسامی ملائک را به انسان یاد نداده بود، اما اسماء الهی را یاد داده بود، ولی انسان بدون اینکه به او گفته شود اسامی ملائک رانام برد.
خداوند فرمود:
" قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ "من نگفتم غیب سماوات والارض را می دانم؟
و این یعنی، من غیب" سَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" را می‌دانم و بشر هم که جانشین من است به گونه ای او را خلق کردم که غیب" سَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" را بداند، حال ممکن است غیب سماوات را نداند، اما غیب ارض را باید به راحتی بداند،
متأسفانه بشر این غیب را از دست می‌دهد،
انسان زمانی که به صورت آدم بود از غیب آگاه بود ولی وقتی برای خودش کارما درست کرد، ارتباطش با تجلیات الهی قطع شد و این آگاهی را که به او می رسید، از دست داد.
دلیل دیگری که موجب عدم آگاهی به غیب شد، این بود که انسان عالم را محضر خداوند ندید، یعنی بعضی چیزها را کتمان کرد و فکر کرد دیگران اعمال او را نمی بینند، در صورتی که دیگران اعمال ما را هم می‌بینند و هم می‌شنوند.
خداوند در سوره مزمل می فرماید: من می‌بینم که شما بیدار می‌شوید و گروهی هم که با شما هستند، می‌بینند.
بنابراین وقتی انسان خطا کرده و کارما درست می‌کند این آگاهی به غیب از دست می رود‌،
هنگامی که انسان کتمان می‌کند، درخفا گناه می‌کند یا در خفا از یاد خدا غافل می شود، و در وقت نماز، ذکر و قرآن از یاد خدا غافل می شود، این اعمال باعث می‌شود ارتباط با خداوند از دست برود.
به همین دلیل خداوند می‌فرماید:
"إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ"
من می‌بینم که شما چه کارهایی می‌کنید، وقتی هم که انسان هبوط کرد خداوند می‌دانست که خطا می کند و با کتمان کردن دروغ مصلحت آمیز می گوید، و غیبت می‌کند و..... باعث می‌شود این آگاهی به غیب از دست برود.
بنابراین ما باید این آیه را بسیار تدبر کنیم، نه بخاطر این عرایض بلکه بخاطر خبر داشتن از غیبی، که اسماء کارگزاران هستی بودند .
سوره+بقره+آیه+33
آگاهی
غیب
کارما
اسماء
ملائک
PM
NT
002033