قسمت چهارم تهذیب نفس اقراربه گناه واصلاح عمل

تهیه کننده: زهرا پاکروان
تهذیب نفس – قسمت 4

تهذیب نفس سفری است الهی و اخروی از یک آسمان به آسمانی دیگر که معراج نیز می باشد

به این ترتیب که انسان با تلاش نفس امّاره را در یک سیر صعودی تبدیل به لوّامه، ملهمه، مطمئنّه، راضیه، مرضیه و صادقیه می کند.

این دانش که تهذیب نفس یک سفر الهی و اخروی است کافی نمی باشد بلکه باید بصورت عملی صورت پذیرد.

گام اول اینکه باید به گناهانمان اقرار کنیم، زیرا می دانیم که در آخرت از ما خواسته می شود که نامه اعمالمان را ببنیم از این رو خودمان باید به اعمالمان رسیدگی نمائیم. و اشتباهاتمان را پذیرفته و در صدد اصلاح آن بر آئیم. که در این مرحله مانند شخص تازه متولد شده باید دیدگاه جدید و متفاوتی از بقیه انسانها به دنیا داشته و زندگی کنیم

گام دوم اینکه در تصمیمات ثابت قدم باشیم و به این تولد دوباره ارج نهیم، در واقع باید شاهد و نظاره گر باشیم.

گام سوم اینکه خداوند را عامل ببینیم و اعمالمان را برای رضای او انجام دهیم و نتیجه عمل را به او واگذار نمائیم و براین اساس توکل، تسلیم و رضا را در زندگیمان پیاده سازیم.

در این مرحله باید در برابر شیطان مقاومت کرده و به نفسمان بی توجه باشیم زیرا هدف شیطان این است که ما را در دنیا نگه داشته و دچار غفلت از آخرت کند. در نتیجه باید مراقب وسوسه ها و القائات شیطان باشیم.

در واقع باید فرمانده کل قوا را از شیطان گرفته به رسول درون واگذار نمائیم، و پس از این استقامت در برابر شیطان، رسول درون فرمانروایی می کند و به عنوان هادی در همه جا ما را همراهی می نماید.

در حقیقت باید مراقب نفسمان باشیم در غیر اینصورت از واجبات و مستحبات فاصله می گیریم و برایمان کم اهمیت می شود.

ما باید تلاش کنیم در ذکر به پرواز در آئیم و به دنیا برنگردیم، پرواز و عروج در ذکر دوبار در روز اتفاق می افتد که انقطاع از دنیا کلیدی برای عروج است.

قابل ذکر است که در تمام این مسیر(تهذیب نفس) در حال بال زدن هستم و نباید از یاد و ذکر خدا غافل شویم که در این راستا باید از همنشینی با کسانی که ما را از یاد خدا غافل می کنند دوری نمائیم. و با کسانی که به ما آگاهی می دهند و ما را یاد خدا می اندازند ارتباط داشته باشیم.

گام چهارم اینکه باید با دنیا خداحافظی کنیم و دنیا را برای دنیا وا گذاریم و با حوصله، متانت، تدبر و تفکر زندگی متفاوت با قبل را شروع می کنیم و عواملی که مانع تهذیب نفس و عروج هستند را شناسایی کرده و اجازه ورود به آنها را ندهیم.

ما باید نگاهمان به جامعه، نوع رانندگی، رفتار و کلاممان توامان با آگاهی و یاد خدا بوده و با گذشته متفاوت باشد.

در عین حال از یاد مرگ نیز غافل نشویم و تسلیم اتفاق لحظه بوده و پایبند اخلاقیات باشیم و در عین متانت با خضوع و خشوع زندگی آرامی داشته باشیم.

اخلاقیات( نماز اول وقت، مدیتیشن یا ذکر دو بار در روز، دوری از عصبانیت و خویشتن داری، انفاق به موقع، دوری از غیبت)