سوره بقره آیه 93

وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَیْنَاکُمْ بِقُوَّةٍ وَاسْمَعُوا قَالُوا سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا وَأُشْرِبُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْعِجْلَ بِکُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَمَا یَأْمُرُکُمْ بِهِ إِیمَانُکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ
میفرماید:
قابل ذکر است که در این آیه، قوّه به معنای مَلک است. خداوند می فرماید : ما به شما قوه دادیم . یعنی پروردگار به انسان ملک و قوه می دهد اما چطور ؟ نیاز به تدبر و تفکر است .
با "وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ" قوه می‌دهد.
کجا قوه میدهد؟
وَرَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ
در واقع اشاره به تجلّی خداوند بر موسی در کوه طور دارد
چه زمانی تجلی به وجود آمد؟
زمانی که."وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا" اتفاق افتاد . یعنی نتیجه چله و عهد و پیمان حضرت موسی باعث شد که خدا به ایشان قوه بدهد .
در حقیقت ما نیز برای دریافت قوّه باید با خدا در عهد وپیمان عمل به قرآن باشیم، همانطور که بالاترین عهد و پیمانی که خداوند در این آیه با موسی بیان کرده در خصوص چله و عهد می باشد. ما نیز باید در یک مبدا زمانی با خدا عهد ببندیم و در میقات وجود خویش (هم مبدا و هم مکان میقات وجود خویش باشد) به قصد اینکه چهل روز خود را برای خدای خویش خالص سازیم .
اما متاسفانه خداوند در آیه 27 سوره بقره میفرماید: "الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ" اشاره می کند که انسان دچار نقض عهد و پیمان خویش (فسق) می شود.
و نتیجه اینکه انجام چله امری بسیار بسیار مهم است .  در چله هم قوه نازل می شود، یعنی قوه ای بر قوه کسی که چله می گیرد، هم "رَفَعْنَا فَوْقَکُمُ الطُّورَ"
باید با خدا عهد ببندیم و این آیات را بر خود پیاده نماییم و با استغفار به سوی خدا بازگردیم و باید دید که خدا برای چنین بنده ایی چه می کند
سوره+بقره+آیه+93
چله
قوه
تجلی+پروردگار
عهد
پیمان
ملک
استغفار
EG
NT
002093
تهیه کننده: نسرین طاهری