سوره بقره آیه 102

وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَکِنَّ الشَّیَاطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَکَیْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى یَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَیْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَیَتَعَلَّمُونَ مَا یَضُرُّهُمْ وَلَا یَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کَانُوا یَعْلَمُونَ
می فرماید:
در ابتدا معنای کلمات اصلی آیه را بررسی می‌کنیم .
"اتَّبَعُوا " پیروی کردن
"تَتْلُو "می‌خواندن
"مُلْکِ " پادشاه - مکان و زمین - تسلط پادشاه بر یک سرزمین
"یُعَلِّمُونَ " می‌دانستند
"مَلَکَیْنِ " دو ملک
"بِبَابِلَ " نام شهری است به نام بابل
"فتنه " آزمایش
"یَتَعَلَّمُونَ " تعلیم دادن
"مَا یُفَرِّقُونَ "نفاق و جدایی انداختن
"مَرْءِ " مرد
"مَا هُمْ بِضَارِّینَ " هیچ زیانی نمی‌رساندند
"یَضُرُّهُمْ " زیان می‌رساندند
"مَنِ اشْتَرَاهُ "هرکس خریدار آن باشد
"مَا لَهُ "برای او نیست
"خَلَاقٍ " بهره
"شَرَوْا "معامله
"بِهِ أَنْفُسَهُمْ" به نفسشان

قسمت پایانی آیه که دارای درس مهمی در زندگیست تفسیر می‌گردد. در ابتدای آیه خداوند می‌فرماید:
از آنچه که شیاطین بر ملک سلیمان می‌خواندند پیروی می‌کردند ولیکن سلیمان خود کافر نبود
(چون کسی که از جادو و سحر برای کار دنیوی کمک بگیرید، کارما درست کرده و حضرت سلیمان این کار را انجام نمی دادند, درصورتی که زبان همه اَجنه و شیاطین را می دانست ).
ولیکن شیاطین کافر بودند و سحر و جادو را به ناس یاد می‌دادند .
ناس یعنی کسانی که در اطراف خود کارما و گناه داشتتند. یعنی خداوند را زیاد باور نداشتند، پس به آدم و بشر و انسان یاد نمی دادند .
آنچه که بر دو ملک به نام‌های ماروت و هاروت در بابل فرستادیم و اینها نمی‌آموختنتد به دیگران مگر اینکه بیان می‌کردند که ما همواره در آزمایش هستیم.
پس در اینجا می فرماید: کافر نشوید و از شیاطین پیروی نکنید تا در این روزگار برای شما کاری انجام دهند و از آنچه که بین زن و مرد جدایی می‌اندازد می‌آموختند و چنین انسان‌هایی نمی توانند با این اعمالشان(جادو کردن برای زن و شوهر) ضرری به کسی برسانند مگر اینکه به اذن پروردگار باشد .
راز اینجاست که اگر کسی ایمان داشته باشد که هر اتفاقی به خواست خدا است، برای او اتفاقی نمی‌افتد و کسانی که ایمان واقعی به خداوند داشته و در راه ایمانشان استقامت داشته باشند هیچ ضرری از بشری نخواهند دید چرا که خداوند مراقب آنهاست .
و در ادامه خداوند می‌فرماید:
چنین انسان‌های ناپاکی چیزی را که به آن‌ها ضرر می‌رساند , می‌آموختند در صورتی که نفعی برایشان نداشت و به حقیقت دانستند که این معامله سودی برایشان نداشته و از همه مهم‌تر از آخرت هم نصیبی نمی‌برند
و زندگی چنین انسان‌هایی خوب نخواهد شد و هر آینه این بدترین نوع معامله است(خرید و فروش سحر و فال و جادو) و اگر می‌دانستند هیچ وقت چنین کاری را انجام نمی‌دادند .
( نه کسی که فال می‌دید و نه کسی که فال می‌گرفت، نه کسی که یاد می‌داد )
اگر برای کسی این اتفاق از روی جهل افتاده است، توبه کند و دیگر هیچ وقت به سمت فال و جادو نرود .
سوره+بقره+آیه+102
معامله
سحر
جادو
نفاق
آزمایش
ملک
توبه
EG
NT
002102
تهیه کننده: نسرین طاهری