سوره بقره آیه 123

خداوند در این آیه می فرماید:
" وَاتَّقُوا یَوْمًا لَا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا وَلَا یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلَا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ "
" وَاتَّقُوا " ما باید معنی تقوا را بشناسیم و بر خودمان جاری کنیم.
ما از دو مَن تشکیل شده ایم، یکی مَن الهی و و دیگری مَن نفسانی، من شیطانی .
تقوا یعنی اینکه از من رحمانی تبعیت شود .تقوا از وَقی یعنی مراقبت از خود، چه مراقبتی، که این الهامات رسول درونی ام را دارم انجام می دهم یا القائات شیطانی درونم را، این می شود تقوا، تقوا یک نوع خویشتن داری است یک نوع جدا شدن از نفس است .کسانی که تقوا را ترس یا پرهیز معنی می کنند آنها نیز مستنداتی دارند ولی هیچ وقت تقوا ترس و پرهیز از خداوند معنی نمی دهد، تقوا در معنای مبتدی به معنی پرهیز از گناه است ولی در معرفتهای بالا تر به این مفهوم است که انسان از غیر خدا پرهیزکند، ما فی قلبی غیرالله .تقوا میباید در دل مومن ملکه شود .باید در فطرت و ذات انسان نسوخ نماید وقتی انسان از خودش مراقبت و صیانت می کند و چله ایی می گیرد در حقیقت ازدرون نیروی ملکوتی و ماورایی تقوا را جاری می کند .پس تقوا جاری شدن است و اختیاری نیست ما فقط باید مراقبه نمایم تا اینکه مَلک جایگزین شود بیش از 300 آیه در قرآن داریم که در مورد تقواست و این اهمیت تقوا را می رساند . خداوند می فرماید : " ان الله مع الذین تقوا " یعنی خدا با کسی است که تقوا پیشه کند .
و بعد می فرماید : " انما یتقبل الله من المتقین " یعنی هر عملی انجام دهی اگر متقی نباشید پذیرفته نیست .
می فرماید " ان الله یحب المتقین " یعنی خدا متقین رادوست دارد ودر جای دیگر
می فرماید : "اولیاوهم المتقون"اولیاخدا تقوای الهی پیشه می گیرند . وهمچنین "فاین خیرزاد تقوا " یعنی بهترین توشه برای آخرت تقوا است . "ان اکرمکم عندالله اتقواکم "بهترین شما در عالم کسی است که تقوایش بیشتر است .
می فرماید :" و من یتق الله یجعل له مخرجا " و کسیکه تقوا داشته باشد راه خروج از مشکلات را نشانش می دهم و" یرزقه لمن لایحتسب " از جایی روزی می دهم که حساب نمی کند.
و باز درجای دیگر می فرماید : " فَتَقوالله یا اولی الباب " یعنی کسی که تقوا پیشه کند، صاحب درهای روزی آسمان و زمین می شود. ونیز اول قرآن هم می فرماید : " ذالک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین " این کتاب هست ولی هدایت می کند متقین را . پس هرکسی نمی تواند این آیه را بشنود ." یا ایها الذین امنو ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا " اگر تقوا پیشه گیرید نوری و هدایتی به شما میدهم که بتوانید بدی و خوبی را تشخیص دهید.
"آنچه را برتو کراهیت بود چون حقیقت بنگری رحمت بود" تشخیص نمی دهی .
اگر تقوا پیشه گیری " یکفر عنکم سیئاتکم و یغفر لکم " یعنی گناهان و خطاهای شما را می پوشانم .
و باز می فرماید کسی که تقوا داشته باشد گشایش در کارهایش قرار می دهم . پس اگر در زندگی بر ما سخت می گذرد ما تقوا نداریم
و حالا می فرماید : چه این دنیا و چه آخرت قرآن جاریست .
" یَوْمًا لَا تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئًا " تجزی از تجزیه کردن می آید، یعنی جزءجزء کردن . همانطور که اشاره شد نفس دونوع بود رحمانی و شیطانی . در اینجا دو قسمت نیست کارما و ناس هم جزء آن است . بنابر این وقتی نفسی شامل گناه و کارما می باشد آن کارما ازاو جدا نمی شود .
در این آیه " شی" همان گناه و کارما است و زمانیکه در دنیا هستی، توبه کنی و استغفار کنی قابل جدا شدن می باشد .
"ان الحسنات یذهبن سیئات " کارهای خوب که انجام بدهید گناهان شما ازبین می رود چرا که گناه جزء نفس بود ولی روزی خواهد آمد که این تجزیه و جدا شدن صورت نمی گیرد و کارمای او برداشته نمی شود.
" وَلَا یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ " در اینجا عدل از تعدیل می آید و تعدیل یعنی تغییر و اصلاح. واین یعنی هیچگونه تغییر و تعدیلی قبول نمی شود و عوض شدن سیئات به حسنات صورت نمی پذیرد .
چه زمانی؟ زمانیکه عمر تمام شود . به گناه مشغول باشی و به دنیا مشغول باشی روزی می رسد که عمر تمام می شود و در قیامت هم همین خواهد بود .
" وَلَا تَنْفَعُهَا شَفَاعَةٌ " و در اینجا شفاعت هم سودی ندارد و وساطت هم در آن دنیا وجود ندارد دردنیا ممکن است با وساطت قهرها و بدیها و دلخوریها حل شود ولی در قیامت دیگر با وجود این گناهان ملائک و ائمه وساطتی نخواهند کرد.
"یا وجیه عندالله اشفع لنا عندالله " وجود ندارد می باید در این دنیا زمینه شفاعت و وساطت را فراهم کنیم .
شفاعت یعنی طالب یک کاری شدن .
" وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ " به آنها نصرتی هم نمی آید و گفتیم نصرت یاری است ؛ که از طرف خداوند صورت می گیرد و وقتی انسان تقوا پیشه نکرد یاری خدا نصیب او نخواهد شد .
سوره+بقره +آیه+123
تقوا
شفاعت
قیامت
نصرت
نفسانی
شیطانی
DS
NT
002123
تهیه کننده: نسرین طاهری